Ken je dat onrustige gevoel: je kunt niet relaxen, stilzitten lukt niet, je weet niet waar je zin in hebt, gedachtes gieren door je hoofd, net als je to-do-lijst. Klik verder voor de blog van Listen Today (online platform voor yoga, meditatie en gezond eten) met 3 herkenbare redenen waar de onrust vandaan komt. Als je die namelijk kent, kun je er ook wat aan doen!

3 herkenbare redenen voor onrust

Een onrustig gevoel, niet goed weten wat je nou wilt, zeker niet kunnen stilzitten. Gedachtes gieren door je hoofd, to-do lijsten en maar die onrust. Klinkt je dit je bekend in de oren?

Als je even stilstaat en luistert naar wat er nou echt in je omgaat, dan kun je ontdekken waar de onrust vandaan komt. Het feit dat je onrust ervaart is alleen maar een klopje op de deur om je te vertellen dat er iets niet helemaal klopt. Het goede nieuws is, als je uitvindt wat dat is, kan je het oplossen!
Waar komt de onrust vandaan? Wat gaat er nou eigenlijk om in je hoofd? Zou het niet fijn zijn om af en toe wat stilte in de chaos in je hoofd te creëren? Om even een stapje terug te nemen en te observeren. Hieronder omschrijf ik 3 oorzaken die een onrustig gevoel kunnen veroorzaken.

Te veel prikkels
Onze zintuigen krijgen, bewust en onbewust, enorm veel input via onze omgeving. De hele dag door komt er informatie binnen via onze smartphones, social media, e-mails, computer en televisie. Ook zijn we altijd maar bereikbaar, het houdt zelden op. Het gaat de hele dag door, vaak tot in de late uurtjes en zelfs in het weekend. Dit is voor ons brein een heleboel informatie om te verwerken. Daarnaast is er vaak ook de ene afspraak na de andere en zijn we constant bezig. Dit gejaagde leven veroorzaakt een continue stroom van adrenaline in het lijf. Dit heeft een effect op je gevoel van rust. Wanneer is de laatste keer dat je een dag zonder technologie hebt gehad, zonder je telefoon aan te doen of je e-mail te openen? Het is belangrijk om na te gaan of je gedrag enkel een gewoonte is of daadwerkelijk een keuze.

Doe je de dingen die je doet omdat jij er gelukkig van wordt?
Stel jezelf eens de volgende vraag: doe ik wat ik doe omdat ik er blij van wordt, of omdat anderen het van me verwachten? Zijn er veel dingen in je leven die je doet omdat het van je verwacht wordt, dan gaat dat knagen, het veroorzaakt onrust. Het is belangrijk te ontdekken wat jij echt belangrijk vindt in het leven, wat maakt jou echt gelukkig. Dat was ik zelf helemaal vergeten, met alle gevolgen van dien. Daarover kun je lezen in mijn blog: Weet jij wel waar je blij van wordt?

In het verleden of in de toekomst?
Die ene vervelende opmerking van je collega of die auto die je afsneed in het verkeer, vaak blijven dit soort gebeurtenissen in je hoofd hangen. Het feit dat je er niets meer aan kan veranderen is frustrerend. Het moment blijft maar rondgaan in je gedachtes.

”My life has been filled with calamities, some of which actually happened.”
Mark Twain

Met je hoofd in de toekomst is ook een reden tot onrust. Onderzoek aan de Universiteit van Cincinnati toont aan dat 85% van de dingen waar mensen zich zorgen over maken nooit gebeurt. De 15% die wel gebeurde, viel uiteindelijk reuze mee en was vaak juist een waardevolle les. Kortom weinig reden om te piekeren over de toekomst. Een aanrader is om je bewust te zijn van het moment tussen het verleden en de toekomst. Het hier en nu. In het verleden kan niets meer veranderd worden en de toekomst pakt toch vaak anders uit.

Meditatie kan een oplossing zijn. Mensen die mediteren zijn in staat veel beter met uitdagingen om te gaan, ze reageren minder op hun omgeving en daardoor kunnen ze beter met stress omgaan. Mediteren helpt om een rustiger en helderder hoofd te hebben. Weg met die onrust!

Wat denk je ervan? De moeite waard om te proberen toch? Meditatie is helemaal niet moeilijk. Iedereen kan het en het enige wat je nodig hebt, is een rustige plek en een beetje tijd. Wil je het proberen, maar heb je een beetje hulp nodig? In het online programma ‘Leren mediteren in 4 weken’ krijg je niet alleen stap voor stap de basis van mediteren onder de knie (wat is het, wat gebeurt er in je hoofd, waarom is het onmisbaar voor een gelukkig leven), maar leer je ook wat voor jou werkt, en hoe. Op een overzichtelijke no-nonsense manier ga jij meer tijd in je dag creëren, meer geluksgevoel, meer focus en minder stress.

>>>Klik hier voor meer info

Als je er nu meteen wat aan wilt doen, dan zijn deze 6 yogaposes tegen een opgejaagd gevoel voor jou. Zowel je hoofd als je lichaam zullen heel rustig voelen na 20 minuutjes!

Dorien IJtsma

2 Comments
  • dAAn

    May 8, 2016 at 14:19 Beantwoorden

    Inspirerend en zo waar! Het moeilijkste aan mediteren, in mijn ervaring, is het besluit om het daadwerkelijk te doen.

    • Dorien Ijtsma

      May 8, 2016 at 15:36 Beantwoorden

      Dat is inderdaad een groot herkenbaar struikelblok! Hou Listen Today in de gaten voor tips op dat gebied, coming soon….

Post a Comment