Menstruatie, een maandelijks terugkerend verschijnsel dat bij lang niet iedereen pijnloos of zonder irritaties verloopt. Bij mij inmiddels wel, maar dat is niet altijd zo geweest. Lees verder op de blog van Listen Today voor mijn verhaal, en voor een paar tips om iets meer in touch met je menstruatie te zijn.

Menstruatie made easy

Op één of andere manier voelt het een beetje gek om over menstruatie te praten op het world wide web. Het is toch een beetje een persoonlijk ding ofzo. Maargoed, er is zoveel interessants over te vertellen, dus ik ga het onderwerp maar niet uit de weg. Het is per slot van rekening een maandelijks terugkerend verschijnsel, en het verloopt lang niet bij iedereen pijnloos of zonder irritaties. Bij mij inmiddels wel (nouja, het is in elk geval een stuk beter), maar dat is ook niet altijd zo geweest. Lees verder voor mijn verhaal.

Zelf heb ik vanaf jonge leeftijd de pil geslikt. Totaal niet nodig, maar ik dacht dat ik anders pukkels zou krijgen of dat m’n menstruatie heftiger zou zijn en ik er dus last van zou hebben. Dat was het laatste wat je wilde op de middelbare school. Je wilde het liefst doen alsof er niks aan de hand was; tampon erin en doorgaan met alles wat je aan het doen was. De uitvinding van de Mirena spiraal vond ik nog beter, toen werd ik helemaal niet meer ongesteld. Ik snap nu niet meer wat ik toen dacht, hoe ik zo’n belangrijk proces (ik bedoel, zónder zouden we niet eens bestaan!) kon onderbreken. Het heeft m’n hormonen ook zo door de war geschopt, het heeft wel een jaar geduurd voordat alles weer ‘normaal’ was. Nu zou ik dus nooit meer zoiets gebruiken, ik wil de hele cyclus meemaken!

Als je je bewust wordt van je cyclus, kom je erachter dat je in elke fase een ander perspectief hebt, je anders denkt, andere behoeften hebt en anders reageert op mensen (dat laatste wist je natuurlijk allang ;-)). Er zijn hele mooie verhalen over hoe vrouwen vroeger veel meer in contact waren met hun cyclus. Daar zal ik je in deze blog niet mee lastig vallen, deze blog is van meer praktische aard. In onze maatschappij is er namelijk niet echt plek voor rituelen. Het is niet gebruikelijk om de invulling van je dag aan te passen aan je state of mind op dat moment. Dat is natuurlijk jammer, maar we kunnen niet ineens de hele nacht opblijven om te gaan schilderen (ik zeg maar wat) als je de volgende dag naar je werk moet en je kind om 6 uur klaarwakker is. Ok ok, dat accepteer ik dan (een beetje), maar ik wil wel een paar tips geven om iets meer in touch met je menstruatie te zijn.

“Women are not moody.
W
e simply have days when we are less inclined to put up with crap.”
Karen Darby

Waarschijnlijk weet je wel wanneer je ongesteld moet worden, namelijk zo’n beetje rond die tijd dat werkelijk iedereen om je heen je vreselijk veel onrecht aan doet. Waarom zou je het jezelf niet makkelijk maken? Deze twee tools helpen mij daarbij, en misschien jou ook wel:

 

1. Ik houd m’n cyclus bij, zodat ik weet waar ik aan toe ben.

Zelf gebruik ik hiervoor de Clue app waar ik heel tevreden over ben. Ik heb een iPhone, bij een vriendinnetje met een Android crasht ‘ie weleens, maar er zijn nog veel meer apps waarmee je je cyclus kunt bijhouden. De good old agenda werkt natuurlijk ook gewoon.

Op die dagen dat de hele wereld zich dus tegen mij heeft gekeerd, kijk ik even op de app en 9 van de 10 keer zit ik dan in de dagen voordat ‘the period’ zich gaat aandienen. Het scherpe randje is er dan gelijk af ;-).

Een ander voordeel: je leert of het allemaal ok is met je hormonen. Een gemiddelde cyclus is 28 dagen, en de eisprong is zo’n 14 dagen voor de menstruatie, ongeacht de lengte van de cyclus. Als het bij jou allemaal heel anders is en dat is al een tijdje zo, heb je kans dat er iets niet ok is, dat je hormoonstelsel niet in balans is. Dat is dan iets wat je met een dokter zou kunnen overleggen. Weet wel dat elke vrouw anders is! Die 28 dagen is een gemiddelde, dus maak je niet gelijk zorgen als de cyclus bij jou langer of korter blijkt te zijn. 

De moral of the story: je voelt je nou eenmaal niet elke dag hetzelfde en voor een deel is dat terug te redeneren naar de tijd van de maand. Het is fijn om jezelf te snappen.

 

2. Ik gebruik een mooncup, ook wel menstruatiecup genoemd.

Het is een hypoallergene siliconencup die voor elke menstruatie opnieuw kan worden gebruikt. Het klinkt misschien een beetje hippie, maar ik ben super blij met deze ontdekking. Ik noem een aantal voordelen:

  • Je voelt er niks van en je ziet ‘m niet, je kunt dus alles doen wat je ‘normaal’ ook doet.
  • Je koopt ‘m één keer, daarna jaren niet meer; reken maar uit hoeveel pakken tampons of maandverband dat scheelt. Het is niet alleen goedkoper voor jou, maar ook veel beter voor het milieu.
  • Het vangt bloed op, in plaats van dat het absorbeert zoals een tampon. Dit kan je natuurlijke pH-waarde verstoren en je slijmvlies beschadigen. Wat weer een oorzaak zou kunnen zijn voor irritaties en schimmelinfecties. Maandverband kan natuurlijk ook, maar soms voelt dat gewoon minder fris.
  • Volgend op het vorige punt: er zijn vrouwen die minder (tot geen) last hebben van Candida sinds ze tampons en maandverband hebben vervangen voor een mooncup.
  • Ik gebruikte sowieso al biologische producten (jij toch ook?), maar met een mooncup weet je zeker dat het geen chemicaliën bevat die niet goed voor je zijn (die in de bloedbaan terecht kunnen komen).
  • Geen kans op de enge tamponziekte, terwijl je niet met maandverband rond hoeft te lopen en je een cup wel tot 12 uur achter elkaar mag inhouden. (Of dat kan, ligt natuurlijk aan je bloedverlies, je moet de eerste keer even testen.)
  • Het vangt meer bloed op dan tampons en maandverband.

Als je even onderzoek doet zul je zien dat er vrij veel merken zijn. Zelf heb ik ‘m van dit merk, waar ik erg tevreden over ben: Femfulness.

Deze tools wilde ik gewoon met je delen omdat ze mij zo goed bevallen. Als je zelf nog hele nuttige tips hebt dan horen we het natuurlijk heel graag hieronder in de comments!

 

PS Als je echt even wilt voelen hoe je je van week tot week voelt, is mediteren wel de way to go. Download hier onze gratis cursus: ‘Leren Mediteren, 5 tips en 5 opdrachten’.

PPS De kans op een iets minder geslaagde dag is natuurlijk wel iets groter tijdens je ongesteldheid. Mocht je niet blij wakker worden, lees dan deze blog van Dorien over hoe ze haar (in eerste instantie rot-) dag een hele positieve twist heeft gegeven.

 

Downloadable online cursus waarmee je de basis van mediteren in 1 week onder de knie zult krijgen. Aan de hand van een praktische no-nonsense kijk op meditatie, zul je in deze cursus leren welke meditatietechniek het beste bij je past en hoe je van mediteren een gewoonte kunt maken. Voor meer info check: https://listentoday.nl

Robien Hali

2 Comments
  • dAAn

    april 19, 2017 at 22:20 Beantwoorden

    Ik gebruik ook al jaren een mooncup waar ik ook heel tevreden mee ben. Handig om te weten is dat als het toch niet 100% goed werkt, het wellicht aan de maat ligt. Probeer dan een grotere! Mijn huidige mooncup heeft een soort ringetje (van siliconen) ipv van mijn vorige die een steeltje had. Veel fijner is dat ringetje!!!

    • listentoday

      april 20, 2017 at 15:39 Beantwoorden

      Dat is goed om te weten, dankjewel! Ik had gelijk de goeie, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Post a Comment