Mag ik nou ook al geen quinoa meer? Deze blog gaat erover dat je wel degelijk moet oppassen met koolhydraten, ook die hele gezonde. Ik kreeg die boodschap duidelijk binnen. Wil je weten waarom, en wat je dan moet doen? Lees verder op https://listentoday.nl. Foto van Monika Grabkowska op Unsplash.

Mag ik nou ook al geen quinoa meer?

Heb jij ook wel eens dat je iets keer op keer op je pad krijgt? Je probeert het eerst te negeren, maar je blijft het maar tegenkomen. Dat heb ik momenteel met suiker. En dan bedoel ik niet geraffineerde suiker, dat eet ik eigenlijk niet, en jij denk ik ook (meestal) niet. Het betreft in mijn geval alle op het oog gezonde, complexe koolhydraten zoals zuurdesem speltbrood, gierst en quinoa. Daar moest ik blijkbaar toch ook even wat aandacht aan besteden. Moet je dus ook al oppassen met koolhydraten die gezond zijn? Jammergenoeg wel. Het gaat erom wanneer je ze eet, hoeveel, en welke. Kortom, je moet weten wat je doet. 

Ik zag het al helemaal voor me, de komende winter. Lekker zware zoete ontbijtjes (na een zomer van green smoothies), op de bank series kijken met chocolade, gezellig als het zo vroeg donker is. Maar er knaagde iets. Ik kreeg allemaal boodschappen (als in: bepaalde berichten op Facebook en Instagram, mensen die dingen doorstuurden (krantenartikelen, blogs) en toen kreeg ik van Dorien ook nog eens het boek ‘WomanCode’ van Alisa Vitti voor m’n verjaardag. Ik moest gaan oppassen met koolhydraten. Ik geloof heilig in zulke boodschappen en tja, dan moet je ook luisteren. 

En misschien is dit voor jou ook wel de druppel, een boodschap. Dus lees snel verder, dan vertel ik je waarom je echt moet oppassen met koolhydraten (het is erger dan je denkt) en hoe je dat doet. In de cursus ‘Reset your diet in 1 week’ vertel ik je uitgebreid wat je moet weten over koolhydraten (welke wel, welke niet) en hoe je lichaam je bloedsuikerspiegel op peil houdt. Voor een goede gezondheid is dat essentieel om te snappen, maar voor deze blog voert dat wat ver.

Wat voor nu goed is om te weten: koolhydraten worden in je lichaam omgezet tot kleinere deeltjes, met name glucose. In die vorm wordt het door het bloed vervoert naar de cellen en een deeltje naar je lever. En even voor de duidelijkheid: glucose is de grootste bron van energie voor ons lichaam. Dat is de reden dat veel huisartsen zeggen: zeur niet, je kunt niet zonder koolhydraten. Dat is waar, een dieet zónder raden we dan ook ten zeerste af. Maar pas er mee op, anders geef je je lichaam onnodige stress, met allemaal nare gevolgen van dien.

 

Ok ok, wat doe ik mezelf dan aan?  

Waar het om gaat is je bloedsuikerspiegel; alle processen in je lichaam functioneren het beste als die in balans is. Daar zal je lichaam dan ook altijd z’n uiterste best voor doen. Eet jij koolhydraten (suiker), worden die vervoerd in je bloed en gaat je bloedsuikerspiegel omhoog. Eet je bijvoorbeeld te weinig, vindt je lichaam dat er te weinig suiker in je bloed zit en heb je een (te) lage bloedsuikerspiegel. Als je gebalanceerd eet (dit kun je leren in de eerder genoemde cursus) dan zijn die schommelingen niet zo groot. Maar met het verkeerde dieet zijn die schommelingen heel groot en dat heeft hele nare gevolgen.

Je lever moet dan bijvoorbeeld ineens meehelpen om de bloedsuikerspiegel weer normaal te krijgen, waardoor hij z’n andere werk niet goed kan doen en er gifstoffen door je lichaam blijven circuleren; bleh!! Ook dit is een biggie: er kan een hormonale disbalans ontstaan. Val je maar niet af, heb je heel veel last van PMS, of zelfs PCOS of lijk je onvruchtbaar? Dan is dit iets waar je naar moet kijken. Ook krijg je onnatuurlijke trek in zoet… Je eet dus meer dan dat je nodig hebt, met een te strakke broek als gevolg. Niet fijn. En ken je mensen met Candida, of heb je het zelf? Dat komt door een disbalans in je darmflora, waar dit ook aan ten grondslag ligt (meer hierover in de cursus. En dan hebben we het nog geeneens over suikerziekte, zelfs een hartafwijking.

Je moet jezelf dus goed informeren. Weten wat je doet is niet onbelangrijk, hooguit een beetje saai en jammer op bepaalde momenten ;-).

 

Hoe doe ik dat? Oppassen met koolhydraten?  

Het is om te beginnen handig om te weten of jij een snelle, of langzame verbranding van koolhydraten hebt. In het boek WomanCode van Alisa Vitti staat een klein testje wat je kunt doen om erachter te komen of jij een snelle, of langzame verbrander bent.

Snelle verbranders
* Het is voor jou gemakkelijk om gewicht te verliezen
* Je bent snel duizelig, krijgt hoofdpijn of wordt zelfs angstig als je honger hebt
*Je bent snel overhit, zelfs al met een beetje inspanning

Langzame verbrander (voor wie het weten wil, that’s me!)
* Je komt gemakkelijk aan, en hebt moeite om gewicht te verliezen (dit is bij mij trouwens verleden tijd, en hoe dat zo is gekomen leg ik uit in de cursus ‘Reset your diet in 1 week’)
* J
e voelt je prikkelbaar of wordt een beetje duf in je hoofd als je honger hebt
* Je hebt het vaak koud, vooral in je vingers en tenen

De snelle verbranders mogen zo’n 50 gram koolhydraten per (verder gebalanceerde) maaltijd, de langzame maar 30 gram. Dat is stap 1. Verder moet je goed snappen hoe je je bloedsuikerspiegel in balans houdt. Dat is essentieel als je goed voor je lichaam wilt zorgen. Met onze cursus ‘Reset your diet in 1 week’ leer  je alles wat je moet weten in 1 week! 

 

Downloadable online cursus om je dieet in 1 week zo aan te passen dat je geen voedingsdeskundige meer nodig zult hebben, omdat je zelf precies hebt geleerd wat je nodig hebt. Je zult je slank, energiek en gezond voelen met een dieet dat volledig is en precies bij je past, van https://listentoday.nl.


Bronnen

Natuurdiëtisten
WomanCode, Alisa Vitti

Robien Hali

No Comments

Post a Comment