Dit is een favoriet van ons, een heerlijk alternatief voor ‘gewone’ slagroom, gemaakt met kokosmelk en in 5 minuten klaar (plus 12 uur koelkast tijd van te voren). Het recept is vegan (dus lactosevrij), zonder soja en met natuurlijke suikers. Bekijk het recept op https://listentoday.nl

RECEPT: Vegan slagroom zonder soja

Of je slagroom bij de taart wilt… Ja natuurlijk, maar niet als je een allergie voor koeienzuivel hebt, dan is dat het gewoon niet waard. Daarnaast vinden wij het ook vaak te zoet, veeeels te zoet. Dit is een favoriet van ons als alternatief, vegan slagroom zonder soja, dus lactosevrij, en met natuurlijke suikers. Een heerlijk alternatief voor ‘gewone’ slagroom, in 5 minuten klaar (plus 12 uur koelkast tijd van te voren). Heerlijk bij deze geweldige appeltaart. 

En misschien vraag je je af: waarom geen soja? Omdat soja bedoeld is om te eten zoals ze het bijvoorbeeld Azië doen, in een hele kleine hoeveelheid en gefermenteerd. Room is wellicht gefermenteerd, maar ook weer gepasteuriseerd. Bovendien eet je met een dot slagroom zo veel tegelijk, dat het sowieso lastig is voor je spijsvertering (onder andere). Daar heb je met onderstaande vervanger allemaal geen last van!

Voorbereidingstijd: 5 min (plus 12 uur koelkast tijd van te voren)
Hoeveelheid / aantal personen: 2 personen (meestal, het verschilt per merk kokosmelk)
Speciale benodigdheden: glazen potje, garde of mixer

Ingrediënten

 

  • 1 blik pure kokosmelk (400 ml en let erop dat het BPA-vrij is)
  • 1 el ahornsiroop (optioneel)
  • 1/2 tl vanillepoeder, ongezoet (optioneel)
Instructies vegan slagroom zonder soja


1. Zet het blik kokosmelk één nacht, of in elk geval 12 uur, in de koelkast. Het moet zo koud mogelijk staan, zodat de crème bovenop komt te ‘liggen’ – niet schudden dus!

2. Open het blik en schep de bovenste dikke (best harde) laag met een lepel in een kommetje of in een glazen pot. Je kunt het overgebleven vocht opdrinken of bijvoorbeeld bewaren voor een smoothie, als je het zonde vindt om weg te gooien.

3. Voeg naar smaak wat ahornsiroop en vanillepoeder toe (zonder is het ook lekker trouwens) – bijvoorbeeld 1 el ahornsiroop en 1/2 tl vanillepoeder.

4. Je kunt nu kiezen; als het in een glazen pot zit, doe dan de deksel erop en schud het geheel. In een kommetje kun je een garde gebruiken, of een mixer. Zorg dat het helemaal glad wordt. That’s it!

Heb je vrienden, collega’s of familieleden die hier wat aan kunnen hebben? Deel deze blog dan met ze! En kom je er niet helemaal uit met je dieet? Je kunt altijd een voedingsconsult bij ons boeken. Soms is 1 sessie al voldoende om je probleem op te lossen. Voor meer informatie, kijk hier maar even >>> https://listentoday.nl/product/voedingsconsult/

Robien Hali

No Comments

Post a Comment