Ben jij ook klaar met de kou en het grauwe weer deze winter? Ik wel en ik heb 4 tips voor je waarmee je het laatste stukje winter fluitend doorkomt. Lees verder en ontdek deze tips tegen de winterblues op de blog van Listen Today (online platform voor yoga, meditatie en gezonde voeding).

4 tips waarmee je de winterblues verslaat

Het is weer de tijd van het jaar dat het lang genoeg koud, grijs en grauw is geweest. De tijd dat ik mezelf er op betrap dat ik weg droom naar strand, zee en blauwe luchten. Begrijp me niet verkeerd, ik hou enorm van de winter. Lekker gezellig binnen zitten met vrienden en wijntjes. Maar er komt een moment, dat het lichaam en hoofd klaar zijn voor verandering en dan is het nog maar februari….

De Britse psycholoog Cliff Arnall bedacht in 2005 de term ‘Blue Monday’. Hij beweert zelfs dat ‘Blue Monday’ een wetenschappelijk onderbouwde formule is, waaruit blijkt dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is, waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. De goede voornemens zijn mislukt, de vakantie lijkt nog erg ver weg en de bankrekening is door de dure decembermaand geplunderd. Daarnaast zijn de dagen nog donker en dan is het óók nog maandag.

Of je nou wel of niet in deze Blue Monday gelooft, er komt gewoon een tijd in de winterperiode wanneer ik vind dat het mooi is geweest en dat ik klaar ben voor de warmere dagen. Hieronder 4 tips om de winterblues te verslaan.

1. Dagje sauna

Heb jij ook het gevoel dat er geen einde aan de kou lijkt te komen? Ik heb gemerkt dat ik echt behoefte heb aan warmte. Afgelopen week heb ik daarom een dag vrij genomen van werk en ben de hele dag naar de sauna gegaan. Zo lekker om van binnenuit helemaal op te warmen en te ontspannen in warme baden, onder infraroodstralen en in de vele sauna’s. Een aanrader!

2. Beweeg

De winterse dagen zijn korter, donkerder en kouder dan de rest van het jaar. Daarom is het ook niet gek dat veel mensen veel minder vaak buiten zijn. Laat staan dat we gaan sporten in die kou. Maar dat is juist wat ons kan helpen. Afgelopen week heb ik mijn hardloopschoenen afgestoft en het was heerlijk om weer eens te rennen. Sporten produceert endorfine en neurotransmitters, die ervoor zorgen dat je je happy voelt. Daarnaast geeft beweging je energie en is het goed voor je metabolisme.

3. Vitamine D

Hoe verder je van de evenaar af woont, hoe minder UVB-stralen je kunnen bereiken. Die hebben we nodig om vitamine D te produceren, helemaal in de winter als de dagen kort zijn en de zon zich weinig laat zien. Vitamine D is goed voor de huid en de aanmaak van huidcellen, belangrijk voor de gezondheid van onze botten en speelt een essentiële rol bij de preventie van tal van ziektes, waaronder kanker. Symptomen van een vitamine D tekort zijn onder andere: oververmoeidheid en lusteloosheid. Kortom, een goede reden om uit te vinden of je een tekort hebt, zodat je dat kunt oplossen met een vitamine D supplement. Een fijne website voor supplementen vind ik die van Unlimited Health.

4. Detox

Vaak eten we zwaarder in de winter, dus eerder comfort food dan luchtige salades. Dit is een goede tijd van het jaar om te beginnen wat lichter te eten, in combinatie met een weekje geen koffie en alcohol bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik koffie en alcohol goed om even te laten staan als ik een kleine detox doe, maar je kunt het invullen hoe jij het wilt. Misschien laat jij liever suiker, gluten of zuivel staan, of sla je al die dingen een weekje over. Doordat je je lijf een break geeft door de detox, krijgen je lever en je bijnieren wat rust, het is dus een kleine reset voor je systeem. Een salade-aanrader die ik zelf deze week weer eens heb gemaakt is de ‘Best Lentil Salad, Ever’ van Sarah Britton.

Hopelijk heb je wat aan deze tips en helpen ze je om bright and shiny het staartje van de winter door te komen. Misschien hebben jullie nog wel andere tips tegen de winterblues. Die hoor ik dan natuurlijk graag!

Dorien IJtsma

2 Comments

Post a Comment