Yoga of hardlopen? Als je het ook wel eens lastig vind om te kiezen tussen die twee, is het goed om deze belangrijke verschillen te kennen zodat je de juiste keuze maakt voor dat moment. Klik verder voor de blog van Listen Today (online platform voor yoga, meditatie en gezond eten): Yoga of hardlopen? 10 verschillen tussen yoga en veel andere sporten.

Yoga of hardlopen? 10 verschillen tussen yoga en veel andere sporten

Wat zal ik doen, een rondje hardlopen of een half uurtje yoga? Dat is een interessante vraag die ik mezelf vaak stel. Zelf ben ik eigenlijk niet echt een geboren sporter. Met gym op school was ik ronduit slecht. Ik heb nog steeds een trauma aan de potjes trefbal die keer op keer gespeeld moesten worden. De gymleraar wist eigenlijk niet wat hij met mij aan moest. En dat werd nog erger toen ik opeens een keer haantje de voorste was tijdens een schooltripje in de Ardennen. Ik moest op gesprek komen, want nu bleek ineens dat mijn blunders in het gymlokaal niets met mijn conditie te maken hadden. Ik probeerde uit te leggen dat ik dit echt leuk vond, daardoor was ik er automatisch ook beter in. Dus voordat ik yoga ga vergelijken met andere sporten, wil ik eerst nog even zeggen: doe wat je leuk vindt! Lichaamsbeweging is zo belangrijk. Kies dus waar je plezier in hebt, anders houdt je het nooit vol. 

Maargoed, daarnaast is het ook belangrijk om te weten wat je ermee wilt bereiken. Bij mij is één ding heel duidelijk, en ik denk dat ik hiermee niet de enige ben. Ik wil m’n lichaam liever niet meer stress geven. Die heeft namelijk al genoeg te verduren in onze drukke maatschappij. ‘Hoe om te gaan met stress’ is aan de orde van de dag. Het ‘fight or flight’-gedeelte van ons zenuwstelsel is vaker in actie dan nodig, en dat is niet goed voor je. Je lichaam maakt dan adrenaline en cortisol aan, je hartslag gaat omhoog, bloed gaat naar de ledematen in plaats van naar de organen en zintuigen worden scherper. Je bent klaar om op de vlucht te gaan. Toen ik tijdens mijn yoga teacher training leerde dat yoga dit juist kon tegengaan, werd mijn motivatie om het regelmatig te beoefenen alleen maar groter.

Nu zijn er vele soorten yoga, allemaal met verschillende doelen. Ik zal hier nog veel dieper op in gaan in de toekomst. In dit artikel heb ik het over Hatha yoga, waarbij je (voornamelijk klassieke) asanas beoefent. De traditionele definitie van ‘asana’ is volgens Patanjali’s Yoga Sutra: een lichaamshouding en een staat van zijn waarin men stabiel, kalm en comfortabel kan blijven. 

Dus is (hatha) yoga dan beter dan andere sporten? Het ligt er natuurlijk aan wat je doel is; voor mij wel! Hieronder noem ik 10 verschillen, je kunt dan zelf kijken wat voor jou belangrijk is en bedenken waar je blij van wordt! 

  1. Met het beoefenen van asanas wordt het zuurstofverbruik verlaagd, terwijl het bij de meeste andere sporten wordt verhoogd.
  2. In een asana daalt het aantal ademhalingen per minuut, terwijl het bij veel andere sporten stijgt. 
  3. Als je langere tijd in een yogapose blijft, daalt je lichaamstemperatuur. Met andere sporten stijgt het juist. 
  4. Je spieren ontvangen weinig voeding en zuurstof tijdens het beoefenen van asanas, en je organen worden volop gevoed. In andere sporten is dat net andersom. 
  5. Asanas helpen je met het balanceren van je hormoonstelsel, en dus ook je emoties. Dit is niet altijd het geval met andere sporten. 
  6. Asanas stimuleren het parasympathetic zenuwstelsel (rest & digest), terwijl andere sporten vaak het sympathische zenuwstelsel (fight or flight) stimuleren. 
  7. De meeste sporten (over-)belasten je gewrichten, waardoor je op latere leeftijd stijf kunt worden, wat zelfs tot reuma kan leiden. Het tegenovergestelde gebeurt er met asanas.
  8. In tegenstelling tot de meeste sporten wordt er voor asanas de tijd genomen om ze bewust en ontspannen uit te voeren. Dit stimuleert de coördinatie tussen lichaam en geest.
  9. De meeste fysieke oefeningen neigen naar het opbouwen van gifstoffen in het lichaam, terwijl de yogahoudingen deze juist elimineren.
  10. Met de beoefening van asanas verhoog je je focus en dus je bewustzijn; dat is niet noodzakelijk het geval bij andere sporten. 

En als je trouwens voor hardlopen kiest en je hebt last van een zijsteek, lees dan hier hoe je daar gratis en direct vanaf komt.

Kom je er nog steeds niet uit? Dan is het tijd voor een meditatie, en misschien wel met ons online programma ‘Leren mediteren in 4 weken’ . Daarmee krijg je niet alleen stap voor stap de basis van mediteren onder de knie (wat is het, wat gebeurt er in je hoofd, waarom is het onmisbaar voor een gelukkig leven), maar leer je ook wat voor jou werkt, en hoe. Op een overzichtelijke no-nonsense manier ga jij meer tijd in je dag creëren, meer geluksgevoel, meer focus en minder stress.

>>>Klik hier voor meer informatie

Robien Hali

No Comments

Post a Comment